آموزش کوک پیانو
13
آگوست

آموزش کوک و رگلاژ پیانو

4.6/5 - (35 امتیاز)

آموزش کوک و رگلاز پیانو در راستای هدف ایجاد اشتغال و درخواست شما عزیزان، انتظار ها به پایان رسید و دوره آموزش پیانو توسط استاد مانی کوشا برگزار میشود .

متقاضیان می توانند برای برگزاری دوره کوک پیانو با ما تماس حاصل فرمایند.

در این دوره با عنوان آموزش کوک پیانو ، هنرجور در مرحله اول به صورت تئوری سپس به صورت عملی آموزش های تخصصی را فرا میگیرد.

در پایان دوره تئوری و همچنین در پایان دوره عملی از هنرجو امتحان گرفته می شود و در صورت وجود هر گونه مشکل مجددا در همان بحث یاری می شود.

تمامی ابزار های مورد نیاز این دوره در اختیار هنرجو قرار میگیرد و فضایی جهت آزمون و خطا برای هنرجور ایجاد می شود.

همچنین لباس مخصوص برای هنرجو موجود می باشد.

بعد از پایان دوره هنرجو می تواند بدون هیچ مشکلی وارد بازار کار شود و در این رشته به صورت حرفه ای پیش رود.

موارد آموزش کوک و رگلاژ

  1. موارد موجود در آموزش های مربوط به بخش فنی پیانو شامل:
  2. – آموزش کوک پیانو
  3. – آموزش رگلاژ پیانو
  4. – آموزش تعمیر و بازسازی پیانو

در نظر داشته باشید که هر کدام از این دوره ها به صورت جداگانه می باشد و در صورتی که هنرجو تقضا کند امکان آموزش همه این موارد در یک دوره وجود دارد.

 آموزش کوک پیانو

آموزش کوک پیانو شامل آموزش تئوری و همچنین عملی می باشد .

در مرحله اول آموزش کوک پیانو هنرجو با موارد ضروری قبل از اقدام به کوک که نیاز به شناسایی دارد آشنا می شود و همچنین مواردی تئوری که در تکمیل موضوعات عملی لازم و ضروریست که هنرجو آن ها را فرا گرفته باشد.

در مرحله دوم آموزش کوک پیانو هنرجو وارد بخش عملی می شود و که مربوط به شناخت ابزار مورد استفاده و نحوه استفاده از آنها و نوع اجرای هر نوع کوک می شود.

در کوک پیانو انواع مختلفی برای کوک کردن وجود دارد که هر کدام به لحاظ کاربردی متفاوت است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 1- کوک ایرانی
  • 2- کوک فیثاغورت
  • 3- کوک سهمی
  • 4- کوک ایکوآل
  • رگلاژ پیانو

بعد از گذراندن آموزش کوک پیانو هنرجو به این مرحله یعنی رگلاژ پیانو می رسد، ناگفته نماند که در این مورد نیازی به اینکه صد در صد آموزش رگلاژ توسط هنرجو فراگرفته شده باشد نیست.

در مرحله اول آموزش رگلاژ پیانو، قبل از هرچیزی لازم است که ابتدا موارد تئوری این بخش به خوبی توسط هنرجو درک و فراگرفته شود، بر خلاف موارد دیگر، این بخش بسیار ضروریست که

جزء به جزء توضیحات و اسامی و اصطلاحات کاربردی موجود توسط هنرجو فراگرفته شود.

در مرحله دوم آموزش رگلاژ پیانو ، هنرجو می پردازد به آموزش رگلاژ به صورت عملی و به علت آنکه رگلاژ پیانو از اهمیت بسیاری در پیانو برخوردار است لذا تا زمانی که

هنرجو مهارت کافی را کسب نکرده باشد استاد با توجه به شرایط موجود تاکیدات لازمه را به عمل خواهد آورد.

از مواردی که در رگلاژ پیانو هنرجو آن را فرا میگیرد می توان اشاره کرد به :

  • 1- تنظیم فاصله چکش ها با یکدیگر
  • Hammer Space Adjustment
  • 2- رفع مشکل خلصی
  • Capstan Adjustment For Fix Lost MOtion Problem
  • 3- تنظیم بک چک ها
  • Backcheck Adjustment
  • 4- تنظیم پیچ رگلاژ لت آف
  • Letoff Regulation Skrew Adjustment
  • 5- فاصله چکش ها تا سیم بعد از ضربه
  • Hammer Distance To Strings After Strike
  • 6- تنظیم سطح کلاویه ها
  • Key Level Adjustment

این موارد بالا جز موارد رایج می باشد که مورد استفاده نوازندگان قرار میگیرد موارد دیگری نیز وجود دارد که در صورت لزوم ارائه خواهد شد .

آموزش تعمیر و بازسازی  پیانو

در باب آموزش تعمیر پیانو، لازم است هنرجو مراحل قبلی یعنی آموزش کوک پیانو و رگلاژ را طی کرده باشد.

چرا که در تعمیر و بازسازی پیانو مواردی وجود دارد که هنرجو فقط با گذراندن دوره های آموزشی قبلی قادر به انجام آن خواهد بود ، به عنوان مثال هنرجو لازم است عملکرد یک چکش را به خوبی درک کند تا بتواند آن عملکرد و فرایند را دوباره بازسازی کند و در صورت وجودِ هر گونه خطا و یا اختلالی صورت اولیه آن را بداند و با توجه به این موارد اقدام به تعمیر و یا بازسازی آن کند.

موارد موجود در تعمیر و بازسازی پیانو شامل مواردی می شود که به دلایلی از ذکر کردن آن ها خودداری می کنیم، اما می توان اشاره کرد به تعمیر ، تعویض و یا ترمیم چکش ها و یا هر گونه شکستگی در قسمت فنی پیانو، لازم به ذکر است که هنرجو با گذراندن این دوره در رفع هر گونه عیب و ایرادی در قسمت فنی پیانو تواناست چرا که هر آنچه که در بخش فنی پیانو وجود دارد را فرا میگیرد و می توان به او کارشناس فنی پیانو گفت!

کامل‌ترین دوره آموزش کوک و رگلاژ پیانو، 0 تا 100 تنظیم پیانو

آموزش کوک و رگلاژ پیانو چگونه است؟ یکی از مهم‌ ترین سوالاتی که پس از خرید پیانو بسیاری از افراد ممکن است با آن مواجه شوند این است که چگونه باید کوک و رگلاژ پیانو را انجام داد؟ تفاوتی ندارد از کدام برند پیانوی خود را انتخاب کنید. حتی اگر از برترین برندهای تولید کننده پیانو خرید خود را انجام دهید باز هم لازم است که برای ایجاد صدایی با فرکانس استاندارد، به درستی آن را کوک و رگلاژ کنید. با توجه به استقبال شما عزیزان از دوره‌ های آموزشی کوک و رگلاژ پیانو، استاد مانی کوشا یک دوره تخصصی را برگزار می‌ کند. در این دوره شما می‌ توانید به صورت تئوری در مرحله اول و سپس آموزش‌ های تخصصی را به صورت عملی فرا بگیرید. پس از گذر کردن از این مرحله و قبولی در امتحان به خوبی می‌ توانید برای کوک و رگلاژ پیانو اقدام نمایید. هرگونه مشکلی که در خصوص نحوه آموزش کوک و رگلاژ پیانو وجود داشته باشد را نیز با استاد در میان گذاشته و پاسخ سوالات خود را به دست خواهید آورد.

آموزش کوک و رگلاژ پیانو

تفاوت کوک و رگلاژ پیانو در چیست؟

در دوره آموزش کوک و رگلاژ پیانو صفر تا صد ماجرا را ما برای شما شرح خواهیم داد. سوالات مختلفی ممکن است به ذهن هنرجو برسند. یکی از این سوالات این است که تفاوت کوک پیانو و رگلاژ آن در چیست؟ به بیان ساده می‌ توان گفت که تنظیم پیانو با هدف ایجاد هماهنگی لازم بین سیم‌ ها و به وجود آوردن فرکانس استاندارد را کوک می‌ نامند. پس از کوک کردن پیانو، صدایی گوش نواز می‌ توانید از آن بشنوید. کوک کردن پیانو آکوستیک را می‌ توانید به صورت اصولی و دقیق فرا بگیرید. نحوه کوک کردن صحیح این نوع پیانو به شکلی است که باید برای نت مورد نظر پین‌ های کوک را بچرخانید.

در طرف مقابل رگلاژ پیانو فرآیندی نسبتا متفاوت است. برای رگلاژ کردن پیانو باید لت آف را تنظیم کرده و همچنین وزن کلاویه‌ ها را نیز تنظیم نمود. علاوه بر این موارد برای رگلاژ پیانو و رساندن آن به حالت استاندارد باید نکات دیگری در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال فاصله چکش‌ ها باید تنظیم شده و زمان رفت و برگشت آن ها نیز به بهترین حالت برسد. اگر بخواهیم یک تعریف از رگلاژ پیانو داشته باشیم خواهیم گفت به بازگرداندن پیانو به حالت کارخانه و یا تنظیم کردن اکشن پیانو رگلاژ گفته می‌ شود.

تاثیر کوک و رگلاژ پیانو در افزایش طول عمر آن

آموزش کوک و رگلاژ پیانو به شما کمک می‌ کند تا بتوانید طول عمر ساز خود را افزایش دهید. همانگونه که می‌ دانید پیانو دارای یک ساختار منحصر به فرد بوده که به صورت سیم و چکش ساخته می‌ شود. با توجه به اینکه ۲۳۰ سیم، در حالت استاندارد این ساز را تشکیل می‌ دهند، کوک و رگلاژ آن کاری دشوار است. به همین علت آموزش صحیح کوک و رگلاژ پیانو می‌ تواند به شما کمک کند تا بتوانید به صورت منظم ساز خود را تنظیم کنید. این شرایط می‌ تواند به افزایش طول عمر پیانو کمک فراوان کند. با توجه به اینکه عوامل مختلفی هستند که رگلاژ و کوک پیانو را بر هم می‌ زنند، لازم است که در فواصل زمانی متعدد ساز را مجددا کوک کنید. تغییرات دمایی از جمله مهم‌ ترین عواملی هستند که می‌ توانند در برهم خوردن کوک و رگلاژ پیانو تاثیر بگذارند. علاوه بر این لق شدن سیم‌ گیرها و حرکت دادن پیانو نیز سایر مواردی هستند که می‌ توانند تاثیر خود را بر روی برهم خوردن کوک پیانو نشان دهند.

چه زمانی باید پیانو را کوک و رگلاژ کرد؟

قبل از اینکه ما آموزش کوک و رگلاژ پیانو را به صورت عملی آغاز کنیم، سوالات مختلف شما را به صورت تئوری پاسخ می‌ دهیم. یکی دیگر از سوالاتی که به ذهن هنرجو ممکن است برسد این بوده که بهترین زمان برای کوک و رگلاژ پیانو چه زمان است؟

همانگونه که می‌ دانید کوک کردن پیانو برخلاف سازهایی مانند ویولن و گیتار به صورت مکرر و دفعات زیاد انجام نمی‌ شود. بر اساس نظر تولید کنندگان مشهور پیانو مانند کاوایی و یاماها در هر سال حداقل دو مرتبه باید برای کوک کردن پیانو اقدام کنید. میزان استفاده شما از پیانو ارتباط مستقیم با افزایش یا کاهش دفعات کوک و رگلاژ آن دارد.

به عنوان مثال فردی که به صورت حرفه‌ ای مشغول به نوازندگی با استفاده از پیانو است و ساز خود را چندین مرتبه در طول روز مورد استفاده قرار می‌ دهد، حداقل ۳ الی ۴ مرتبه در سال باید برای تیون یا کوک کردن پیانو اقدام کند.

در طرف مقابل افرادی که به تازگی مشغول به فعالیت در این زمینه هستند کمتر نیاز به کوک کردن آن دارند. فراموش نکنید که پیانوهای نو در مقایسه با پیانوهای قدیمی سریعتر از کوک خارج می‌ شوند.

علائمی که نشان می‌ دهند پیانو باید رگلاژ شود؟

سوال دیگری که هنرجویان از استاد مانی کوشا همواره مطرح می‌ کنند این است که کدام علائم نشان می‌ دهند که پیانو نیاز به رگلاژ دارد؟

یکی از مهم‌ ترین علائمی که به هنگام مشاهده آن باید برای رگلاژ کردن پیانو اقدام کنید، بالا ماندن کلیدها است. گاهی اوقات به واسطه عوامل مختلف مانند تغییرات دمایی و استفاده از پیانو کلیدهای آن بالا می‌ مانند. به همین علت باید برای رگلاژ کردن ساز اقدام نمایید. علاوه بر این نشانه‌ های دیگری نیز وجود دارند که بیان می‌ کنند باید پیانو رگلاژ شود. این نشانه‌ ها موارد زیر هستند.

کار نکردن صحیح پدال‌ ها

شنیدن صدای اضافی هنگام نواختن

کاهش پاسخ پیانو به تغییرات دینامیک

برای کوک و رگلاژ پیانو کدام ابزار لازم هستند؟

برای کوک و رگلاژ پیانو نیاز به استفاده از ابزار مخصوص خواهید داشت. در واقع تیون کردن پیانو و کوک کردن صحیح آن را با استفاده از ابزارآلات مخصوص می‌ توانید انجام دهید. یکی از این ابزار انبر مخصوص است. برای چرخاندن سیم‌ گیرها، انبر مخصوص کوک پیانو به کار گرفته می‌ شود. علاوه بر این با هدف تنظیم فرکانس مورد نظر و جهت چرخاندن سیم‌ گیرها و تیونر این انبر کمک حال شما خواهد بود. نرم‌ افزارهای مختلفی نیز وجود دارند که می‌ توانید برای کوک کردن پیانو آن ها را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید. برای شل و سفت کردن سیم‌ ها، تیونرهای پیانو از اهرم کوک با چرخاندن پین‌ ها اقدام می‌ کنند.

هزینه کوک و رگلاژ پیانو

آموزش کوک و رگلاژ پیانو به صورت تئوری

آموزش کوک و رگلاژ پیانو به صورت تئوری و عملی به شما کمک می‌ کند تا بتوانید صدای مد نظر خود را از ساز بشنوید. آموزش کوک پیانو و آموزش رگلاژ پیانو از جمله بخش‌ هایی هستند که استاد مانی کوشا در دوره‌ های خود آن ها را ارائه می‌ دهد. در کنار این مورد ما با آموزش تعمیر و بازسازی پیانو نیز کمک می‌ کنیم تا مشکل به وجود آمده بر روی ساز را برطرف کنید. مراحلی که برای کوک و رگلاژ پیانو طی می‌ شوند به صورت زیر هستند.

قبل از هرگونه اقدام برای کوک و رگلاژ پیانو لازم است که آشنایی کامل با اجزای تشکیل دهنده ساز داشته باشید. اگر نسبت به قسمت‌ ها و اجزای مختلف ساز آشنایی به دست آورید، می‌ توانید به بهترین نحو ممکن کوک و رگلاژ آن را انجام دهید. ساختار پیانو به شکلی است که چند قسمت را می‌ توان برای بخش داخلی پیانو و سیم‌ های آن مشاهده کرد. به عنوان مثال یک قسمت از بخش داخلی، باس است. به محض اینکه هنرمند یک کلاویه را فشار دهد، چکش به یک سیم که در آن وجود دارد برخورد خواهد کرد. در همین قسمت یک بخش دیگر نیز وجود دارد که پس از فشار دادن کلاویه، چکش با دو سیم اصابت می‌ کند. در هر حال شما یک صدای واحد از ساز خواهید شنید.

بخش بعدی پیانو با عنوان قسمت میانی یا Middle دارای ساختاری بوده که پس از فشار دادن کلاویه به جای اینکه چکش به دو سیم برخورد کند، به سه سیم اصابت خواهد کرد. در عین حال برای اینکه به صورت واضح بتوانید هنگام نواختن پیانو صدای واحد از آن بشنوید، برای تنظیم کردن این قسمت لازم است که فرکانس استاندارد ۴۴۰ هرتز را در نظر بگیرید.

نکات مختلفی برای تیون کردن پیانو نیز وجود دارند. به عنوان مثال باید بدانید دستگاه‌ های تیونر تنها برای تنظیم کردن یکی از سیم‌ ها می‌ توانند کارایی داشته باشند. با این حال اگر به دنبال تنظیم صدای دو سیم دیگر هستید، لازم است جهت متوجه شدن هارمونی به خوبی به صدای انتشار یافته گوش دهید. جالب است بدانید که گوش‌ های ما برای تنظیم کردن پیانو و همچنین تیون کردن آن قدرت بیشتری نسبت به دستگاه‌ های تیونر دارد.

برای کوک و رگلاژ پیانو به صورت صحیح باید از آچار مخصوص استفاده کنید. با استفاده از این آچار می‌ توان برای گرفتن پین بلوک مربوط به سیم اقدام نمود. اکنون می‌ توانید به صورت مکرر کلاویه مربوطه را فشار دهید. این عمل را تا هنگامی انجام می‌ دهید که خط‌ هایی که توسط تیونر نمایش داده می‌ شوند به شکل ثابت در بیایند.

اکنون لازم است در کنار سیم سمت راست ابزار جدا کننده را قرار دهید. با انجام دادن این کار، این سیم ثابت خواهد ماند. در عین حال سیم وسط آزاد می‌ شود. حال می‌ توان با استفاده از گوش دادن نت و سیم چپ برای تنظیم کردن سیم وسط اقدام نمود. یک آچار کوک پیانو را لازم است بر روی پین بلوک وسطی قرار دهید. برای یافتن پین باید توجه کنید که سیم وسط به آن متصل شده است.

در گام بعدی برای کوک کردن پیانو لازم است مجددا به صورت مکرر کلاویه را فشار داد. تا جایی که دستگاه تیونر خطوط نمایشگر را ثابت نشان دهد، چرخاندن پین مربوطه را انجام دهید. اکنون دو سیم از پیانو را کوک کرده‌ اید.

در مرحله آخر باید به سراغ کوک کردن سیم سوم پیانو رفت. این سیم یعنی سیم سمت راست را باید بر اساس سیم وسط کوک کنید. برای کوک کردن سیم سوم مجددا ابزار جدا کننده را در کنار سیم سمت چپ که با استفاده از تیونر آن را کوک کرده‌ اید، قرار دهید. با انجام دادن این کار صدای سیم سمت چپ قطع می‌ شود. این بار از سیم وسط برای کوک کردن و تنظیم سیم سوم کمک می‌ گیرید.

برای کوک کردن و تنظیم سیم سوم مانند دو سیم دیگر آچار را بر روی پین مربوطه گذاشته و تا زمانی که حدود دستگاه تیونر ثابت شوند چرخاندن پین بلوک را باید انجام داد. پس از انجام دادن این کار شما موفق به کوک کردن پیانو شده‌ اید.

کارشناس پیانوچگونه کوک و رگلاژ پیانو را به تعویق بیندازیم؟

نگهداری صحیح از پیانو می‌ تواند کمک کند تا کوک و رگلاژ مجدد آن را به تعویق بیندازید. علاوه بر اینکه نگهداری صحیح از این ساز می‌ تواند در بالا بردن طول عمر آن تاثیر مستقیم بگذارد. با حمل صحیح و نگهداری اصولی از آن، خرابی کوک و رگلاژ ساز را نیز می‌ توان تعویق انداخت. علاوه بر این تمیز کردن و نظافت به موقع پیانو نیز می‌ تواند از جمله مواردی باشد که در بالا بردن طول عمر و عدم برهم خوردن کوک تا تاثیر بگذارد.

مدت زمان لازم برای کوک و رگلاژ پیانو چقدر است؟

کوک و رگلاژ پیانو در مقایسه با سایر سازهای زهی فرآیندی متفاوت نیاز دارد. برای رگلاژ کردن پیانو و کوک کردن آن چند مرحله طی می‌ شود. اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ ای رگلاژ و کوک پیانو را انجام دهید، لازم است که به صورت رفت و برگشت آن را تنظیم کنید. به واسطه اینکه به صفحه نگهدارنده سیم‌ ها فشار زیادی معادل ۱۶ هزار کیلوگرم وارد می‌ شود، کوک سیم‌ های آن تحت تاثیر قرار گرفته و از حالت استاندارد آن از دست می رود.

مدت زمانی که باید برای کوک و رگلاژ پیانو صرف شود با توجه به تجربه و تخصص شما متفاوت است. اگر آموزش کوک و رگلاژ پیانو را به صورت اصولی فرا بگیرید، در مدت زمان کوتاهی می‌ توانید ساز خود را کوک کنید. گاهی اوقات کوک کردن پیانو ممکن است بین 1 تا 2 ساعت طول بکشد.

آموزش تعمیرات پیانو و بازسازی با کوشا پیانو

ما در کنار آموزش کوک و رگلاژ پیانو یک دوره تخصصی برای تعمیر و بازسازی این ساز نیز برگزار می‌ کنند کنیم. هنرجو می‌ تواند در کنار آموزش کوک و رگلاژ پیانو در این دوره نیز شرکت کند. گاهی اوقات به واسطه عدم استفاده صحیح از پیانو و یا با گذشت زمان نیاز به ترمیم چکش‌ ها و تعویض آن ها خواهید داشت. هرگونه شکستگی را نیز باید بر روی پیانو برطرف کرد. رفع ایراد پیانو با آموزش صحیح امکان‌ پذیر است.

آموزش کوک و رگلاژ پیانو با استاد مانی کوشا

آموزش کوک و رگلاژ پیانو توسط استاد مانی کوشا این امکان را به شما می‌ دهد تا برای تنظیم کردن ساز خود بتوانید به راحتی اقدام نمایید. با یک بار آموزش صحیح کوک کردن پیانو، رگلاژ، تعمیر و بازسازی آن لازم نیست که هزینه‌ های زیادی به صورت دوره‌ ای جهت تنظیم کردن ساز خود پرداخت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط آموزش کوک و رگلاژ پیانو و دوره تعمیرات پیانو می توانید با کارشناسان و مشاوران مجموعه کوشا پیانو تماس بگیرید.