20
آگوست

اکشن پیانو

5/5 - (6 امتیاز)

اکشن پیانو چیست ؟

مهم ترین بخش موجود در پیانو اکشن پیانو می باشد ، اکشن پیانو دارای 5700 قطعه می باشد که عملکرد منظم و استاندرادی را داراست همانطور که میدانید پیانو یک ابزار مکانیکی است و اکشن پیانو نیز از این قاعده پیروی می کند .

وقتی یک نت توسط کلاویه نواخته می شود چندین قطعه در اکشن با یک نظم خاصی به حرکت در می آیند تا نت نواخته شود گاهی سوال پیش می آید که چرا این ساز دارای قسمتی به این پیچیدگی می باشد .

اگر عملکرد اکشن را بدانید خواهید دید که در نبود حتی کوچکترین قطعه از آن مشکلاتی را رقم خواهد زد و خواهید دید که وجود هر کدام از قطعات در آن لازم و ضروری بوده تا نتیجه ای به این سادگی رقم بخورد .

جنس مواد استفاده شده در اکشن

واضح است که بیشترین موادی که در ساخت اکشن به کار رفته چوب می باشد اما از مواد دیگری نیز در آن استفاده شده که می توان به فلز ، نخ ، پنبه ، آلومینیوم ، مس و پلاستیک اشاره کرد .

نکته

در یک پیانوی خوب و یک اکشن خوب تلاش می شود مواد مورد استفاده بیشتر از جنس چوبی باشد .

اکشن پیانوساز و کار اکشن

هر بار که نوازنده یک کلاویه را می فشارد مراحلی که طی می شود تا سیم به ارتعاش در بیاید به شکل زیر است :

ابتدا با فشردن کلاویه انتهای کلاویه بالا می رود و باعث میشود Capstan Screw با Sticker برخورد کند در این برخورد فشار به قسمت های دیگر وارد می شود و به این صورت Wippen و قطعات دیگری در آن به حرکت در می آیند که باعث می شوند ، Hammer  یا چکش به سیم ضربه وارد کند و بلافاصله بعد از این ضربه ، چکش یا Hammer به عقب می رود که در غیر اینصورت سیم صدایی که باید تولید کند را نمیکند .

چرا که چکش رو سیم می ماند !

حال در صورتی که انگشت نوازنده روی کلاویه در حالت فشار دادن باقی مانده باشد آنگاه Damper که روی سیم قرار داشت در حالتی که کمی فاصله گرفته باشد می ماند به این دلیل که ، صدا توسط سیم ها ارتعاش یابند و ارتعاش خود را حفظ کنند .

در صورتی که نوازنده انگشت خود را از روی کلاویه بردارد آنگاه Damper به حالت اول خود باز می گردد یعنی روی سیم قرار می گیرد و صدای مرتعش شده را متوقف می کند . سرویس و یا خدمات مرتبط به اکشن پیانو همانطور که گفته شد اکشن پیانو مهم ترین بخش پیانو می باشد .

با یک نگاه کلی به پیانو می توان گفت که اکشن پیانو پیچیده ترین و مهم ترین بخش آن است بنابراین کاملا الزامیست تا به طور مرتب توسط کارشناس فنی پیانو مورد بررسی قرار بگیرد .

همانگونه که پیانو لازم است به طور مرتب کوک شود کاملا ضروریست جهت حفظ سلامت عملکرد پیانو ، اکشن آن رگلاژ شود .

تعمیر اکشن پیانو

در اکشن پیانو در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد مواردی در این راستا وجود دارد که هیچ ربطی به رگلاژ ندارد . از جمله آن موارد وجودِ تَرَک و هرگونه شکستگی می باشد .

در صورتی که هر کدام از این موارد به وجود آید باید گفت به راحتی می تواند باعث ایجاد صدماتی سخت شود . که جبران این خسارات هم به لحاظ اقتصادی و به هم لحاظ کاربردی نوازنده را دچار مشکل خواهد کرد .