20
آگوست

گیتار

Rate this post

گیتار چیست ؟

گیتار یک نوع ساز زهی است که توسط پیک و یا انگشت نواخته می شود این ساز به دلیل اینکه بر اثر ارتعاش ، صدا تولید می کند در دسته کوردوفون قرار می گیرد . گیتار دارای 6 سیم می باشد و همچنین از قدمت تاریخی بالایی برخوردار می باشد ، تا به امروز گونه های مختلفی از این ساز به وجود آمده است و جایگاه ویژه ای نیز در جهان دارد .

تاریخچه

روایت ها راجع به تاریخچه این ساز بسیار است ، عده ای عقیده دارند که سرچشمه این ساز از ایران است ، عده ای نیز عقیده دارند که این ساز توسط سیتارای یونانی-آشوری به اسپانیا وارد شده ، اما در اصل این ساز نتیجه تحول لوت در اروپا می باشد ، لوت نیز تحول یافته عود و بربط است .

روایت شده که زریاب نامی عود را به اندلس آورد و از آن پس این ساز در اسپانیا و دیگر مناطف آسیا رایج شد .

اجزای گیتار

این ساز در انواع مختلفی وجود دارد که اجزای تشکیل دهنده مشترک و اجزای متفاوت آنها به شرح زیر است

  1. سردسته
  2. خرک
  3. هد
  4. فرت
  5. Truss Rod
  6. Inlays
  7. دسته
  8. پاشنه
  9. بدنه
  10. پیکاپ‌ها
  11. قسمت‌های مربوط به مدار الکتریکی
  12. خرک پایینی (Bridge)
  13. صفحه پیک گارد
  14. صفحهٔ پشتی
  15. صفحهٔ جلویی
  16. قسمت‌های جانبی
  17. دریچه خروج صدا
  18. سیم‌ها
  19. saddle
  20. فرت بورد

انواع گیتار

گیتارها را به شیوه‌های مختلفی می‌توان دسته‌ بندی کرد در این بین اگر بخواهیم از لحاظ صوتی آن‌ها را دسته‌ بندی کنیم که مسلماً برای یک ابزار موسیقی مناسب‌ترین روش خواهد بود . از آن جایی که نحوه تولید صدای آکوستیک در این ساز ارتباط تنگاتنگی با نوع بدنه آن دارد ناچار به استفاده از دسته‌ بندی بدنه خواهیم بود.

گیتار با بدنه چوبی توخالی

انواع گیتار های آکوستیک

گیتار آکوستیک گیتاری است که تنها و فقط بدنه آن صدای سیم ها را تقویت می کند . صدای سیم‌ها تنها در بدنهٔ چوبی توخالی آن تقویت می‌شود و به گوش می‌رسد.

انواع گیتار های کلاسیک

اصولاً باید گفت گیتار کلاسیک نوعی گیتار آکوستیک است چون صدای آن بدون واسطه شنیده می‌شود. اما این نوع ساز کمی با گیتارهایی که با عنوان گیتار آکوستیک شناخته می‌شوند تفاوت دارد.

بدنه آن کمی کوچکتر بوده و در آن به جای سیم‌های فلزی از سه سیم نایلونی و سه سیم فلز تنیده شده به دور ابریشم استفاده می‌شود که به آن صدای نرم و آرامی می‌دهد. این ساز نسبت به سازهای دیگر ارکستر و نیز گیتار آکوستیک صدای کمتری دارد و تنها یک سبک مشخص از موسیقی را ارائه می‌دهد.

انواع گیتار های الکتروآکوستیک

از لحاظ شکل نمی‌توان تفاوت چندانی بین یک گیتار الکتروآکوستیک با یک گیتار آکوستیک پیدا کرد اما از لحاظ صوتی گیتار الکتروآکوستیک روند الکتریکی را پیش می‌گیرد. بدین صورت که صدا توسط پیکاپ به شکل سیگنال الکتریکی درآمده و بعد از گذر از برخی ادوات الکتریکی به وسیله آمپلی فایر تقویت می‌شود و سرانجام از طریق اسپیکرهای آمپلی فایر به گوش می‌رسد.