17
آگوست

تعمیر پیانو

4.4/5 - (8 امتیاز)

تعمیر پیانو چیست و شامل چه مواردی می شود ؟

تعمیر پیانو

تعمیر پیانو – این ساز همانند هر وسیله ی مکانیکی پیچیده دیگری ، متشکل از قطعات و قسمت های مختلفی می باشد که این قطعات باید به صورت مرتب و طبق استاندارد در کنار یکدیگر عمل کنند .

هر گونه خرابی و ایجاد مشکل در هر یک از این قطعات (حدودا 5700 قطعه مکانیکی ) موجب خراب شدن بقیه قطعات و آسیب های جبران ناپذیر به ساز می شود .

در بخش تعمیر پیانو تکنسین و یا کارشناس پیانو به بررسی تک تک این خرابی ها پرداخته ، قطعات خراب شده را تعمیر و یا تعویض می کند .

لذا با انجام این عمل از خراب شدن قسمت های دیگر پیانو جلوگیری به عمل می آید .

به عنوان مثال در تعمیر پیانو :

خراب شدن یک فنر ساده در داخل اکشن پیانو باعث اختلال در عملکرد چکش شده و به تدریج ، باعث خراب شدن فلنج و قسمت های دیگر چکش می شود . که در صورت تشخیص و تعمیر به موقع از این موضوع جلوگیری به عمل می آید .

تعمیر پیانو آکوستیک

چه زمانی به تعمیر پیانو نیاز هست ؟

هنگامی که نوازنده با پیانو مشغول نواختن است ممکن است متوجه خرابی های جزئی موجود در پیانو نشود که بعد ها همان خرابی های جزئی به مشکلاتی کلی تبدیل می شوند ، نوازنده تنها متوجهِ نداشتنِ کوک پیانو و یا نهایتاََ رگلاژ پیانو شده و با تکنسین پیانو یا کارشناس پیانو تماس می گیرد .

در تعمیر پیانو کارشناس پیانو پس از بررسی قسمت های مختلف ساز ، در صورت داشتن تجربه و دانش کافی ممکن است به خرابی های بسیار جزئی که از دید نوازنده پنهان مانده است.

( همانند بیرون آمدگی یک پین کوچک از فلنج که به آن سنتر پین می گویند ) پی ببرد که در تعمیر پیانو – اگر این موارد جزئی برطرف نشود ممکن است به خرابی های بزرگتری تبدیل بشود ، مانند شکستگی در فلنج یا چکش .

 نکته

بنا بر گفته های بالا می توان گفت الزامیست که در هر بار کوک و یا رگلاژ پیانو توسط کارشناس پیانو بازنگری شود که در صورت وجودِ هر گونه مشکلی نسبت به آن آگاهی لازم را به نوازنده بدهد .

تعمیر شامل چه مواردی می شود ؟

هر گونه اختلال در عملکرد شکستگی قطعه ، ترک داشتن قسمت های ضروری به مانند پین بلاک و یا آسیب به ساندبرد و یا قسمت هایی که در عملکرد مکانیزم پیانو تاثیر مستقیم بگذارد شامل تعمیرات می شود .همانند تعمیر پین بلاک یا تیونینگ پین ها ( برای تعمیر پیانو هایی که کوک نگه نمی دارند.

تعمیر اکشن ، چکش ها و قسمت های مختلف آن ( برای برخی نت هایی که نواخته نمی شوند و یا مشکل دارند .   تعمیر تاچ و کلاویه های پیانو ( برای کلاویه هایی که لق و یا سفت هستند ) رفع نویز ها و صدا های اضافی ( تعویض سیم و یا تعمیر ساندبرد هایی که شکستگی دارند ) و ده ها مورد دیگر…..

مهمترین خدمات مرتبط با سرویس و تعمیر پیانو

همانطور که در طول مطالب قبلی نیز عنوان شد، تعمیرات پیانو شامل موارد مختلفی بوده و این ساز دوست داشتنی و حساس همواره در معرض خرابی های متعددی قرار دارد. تمامی خرابی ها و عیوب ساز پیانو در جایگاه خود مهم هستند و باید به موقع توسط تعمیرکاران ماهر رفع شوند. منتهی برخی از موارد از اهمیت ویژه تری برخوردار هستند و هرگونه تعلل و بی توجهی نسبت به آنها این ساز را در معرض خرابی و آسیب های بیشتر و در نتیجه هزینه تعمیر بالاتری قرار می دهد. همچنین تاثیرات منفی ناشی از آنها بر عملکرد ساز نیز بیشتر می شود. آن دسته از خرابی های پیانو که باید به سرعت مورد تعمیر قرار بگیرند شامل موارد زیر هستند.

تنظیم و رگلاژ اکشن پیانو

دیگر نکته مهم در تعمیرات پیانو آکوستیک اقدام به موقع برای رگلاژ اکشن و تنظیم پیانو است. در این فرایند باید قطعات مختلف اکشن پیانو به وسیله استادکار ماهر تنظیم شود. علت اهمیت اقدام به موقع برای تعمیر و تنظیم پیانو جلوگیری از استهلاک پیش از حد قطعات مختلف این ساز زیبا و دوست داشتنی است.

  • تعمیرات ویسینگ

یکی دیگر از سرویس ها و تعمیرات مهم پیانو شامل تعمیرات ویسینگ می باشد. در این فرایند با استفاده از روش های مختلفی کوبیدگی چکش هایی که نمدشان بیش از حد دچار کوبیدگی شده است، برطرف می شود. همچنین آن دسته از چکش هایی که نمدشان بیش از حد نرم شده و به نوعی موجب تضعیف و ایجاد خفگی در نت می شوند نیز از طریق فشرده سازی نمد در معرض تعمیر قرار می گیرند. البته گاهی اوقات نیز چکش های برخی از پیانوهای قدیمی و آکوستیک قابل تعمیر نبوده و باید نوسازی یا بازسازی شوند. در فرایند بازسازی پیانو چکش های غیر قابل تعمیر با موارد نو تعویض می شوند.

اهمیت سرویس منظم و تعمیرات به موقع پیانو

تعمیرات پیانو آکوستیک اهمیت بسیار بالایی دارد و هر پیانویی باید در یک بازه زمانی مشخص و منظم سرویس شود. از طرف دیگر تعمیر پیانو یک حرفه بسیار پیچیده، حساس و دقیق به شمار می رود. بنابراین تامین پیانو فقط از عهده کسانی برمی آید که در این رابطه علاوه بر فراگیری آموزش های لازم، به اندازه کافی تخصص و تجربه نیز داشته باشند. به همین تمامی کاربران و علاقمندان به ساز پیانو باید برای دریافت خدمات مرتبط با سرویس و تعمیر پیانو خود یک مرجع مناسب و قابل اعتماد در نظر داشته باشند.

 

  • کوک پیانو آکوستیک

تمامی پیانوها باید در طی سال یک الی دو بار کوک شوند. زیرا سیم های پیانو به دلیل استفاده مکرر در معرض شل یا سفت شدن قرار دارند. متاسفانه بسیاری از افراد نسبت به کوک به موقع پیانو تعلل کرده و از این طریق خیلی راحت ساز خود را در معرض خرابی های ثانویه قرار می دهند. باید متذکر شد که کوک پیانو یک فرایند بسیار حرفه ای و تخصصی است و حتماً باید به واسطه افراد آموزش دیده و کاربلد صورت بگیرد. ناگفته نماند که رایج ترین پیامدهای عدم اقدام به موقع برای کوک و تعمیرات پیانو آکوستیک و همچنین پیانوهای مدرن شامل شل شدن پین ها و پاره شدن سیم ها می باشد.