19
آگوست

چه عواملی باعث ایجاد صدای نامطلوب در پیانو می شوند ؟

5/5 - (2 امتیاز)

خرابی و نامیزان بودن هر یک از اجزای زیر دلیل صدای نامطلوب در پیانو می شود.

سیم ها
صفحه رزونانس
پیچ های تنظیم
پین بلاک
صفحه آهنی

صفحه رزونانس

چوب ماده‌ای است که به تغییرات آب و هوا و رطوبت حساس است و این ماده خام پیانو است. بزرگ‌ترین جز آن صفحه رزوناس است که از صنوبر، جامد ساخته شده‌است، و به عنوان یک غشا بزرگ رفتار می‌کند که در آن تمام سیم ها مورد حمایت قرار می‌گیرند.

صفحه رزونانس کمی خمیده است تا در برابر ارتعاش سیم‌ها مقاومت کند و طنین بهتری به آن بدهد (قسمت زیرین فشرده می‌شود و صدای بهتری را انتقال می‌دهد). دو جز مرتبط دیگر از چوب وجود دارد:
پلی که ارتعاش را از سیم‌ها به صفحه رزوناس منتقل می‌کند.
پین بلاک که گوشی ها (تیونینگ پین )ها را در جای خود نگه می‌دارد که سیم ها در آن قرار دارند.
در فصول خشک ، صفحه رزوناس منقبض شده و خمیدگی آن کاهش می یابد ، بنابراین پل (که پشت صفحه رزوناس است) قابلیت نگهداری سیم ها را از دست داده و سیم ها کشش خود را از دست می دهند. سپس ، پیانو فرکانس را پایین می آورد و آن را به روشی نامنظم انجام می دهد.
در فصول مرطوب ، صفحه رزوناس منبسط شده و خمیدگی آن افزایش می یابد ، بنابراین پل شارژ شده ، و کشش سیم ها را افزایش می دهد ، و باز هم آن را به روشی نامنظم انجام می دهد.
یکی دیگر از دلایل مهم که پیانو از کوک خارج می شود ، کیفیت و وضعیت حفاظت از پین بلاک است. در طول سالیان دراز ، چوب پین بلاک خشک می‌شود و پین های تنظیم کننده قدرت استقلال خود را از دست می دهند. علاوه بر این ، پین ها می توانند زنگ زده و کمی شکل خود را تغییر دهند. اگر پیانو با چوب با کیفیت و خشک ساخته شده باشد ، طول عمر پیانو افزایش می یابد.

 چه عواملی باعث ایجاد صدای نامطلوب در پیانو همچنین شرایط دیگری نیز وجود دارد که به عدم استفاده از پیانو کمک می کند. سیم‌ها، پین ها و صفحه
از فلز ساخته شده‌اند، که با تغییرات دما از دچار انبساط و اثر گشتاور می شوند. هر چند اگر بخواهیم تاثیر آن را با رطوبت چوب مقایسه کنیم ، تأثیر جزئی دارد ، اما بر تنشی که هر پین تنظیم دارد نیز تأثیر می گذارد.

بدیهی است که یک پیانو به خاطر استفاده روزانه از کوک خارج شود. هنگامی که چکش های اکشن به سیم ها ضربه می زنند ، حالت سکون خود را گذرانده و باعث می شود همه ابزار لرزش داشته باشند ، که شامل صفحه رزوناس ، صفحه آهنی ،پینبلاک ، … که به صورت شدید برای مدت زمان طولانی این لرزش ادامه می یابد.