19
آگوست

آموزش رایگان کوک پیانو برای مبتدیان

4.8/5 - (38 امتیاز)

با توجه به درخواست های مکرر کاربران سایت کوشا پیانو و بیماری کرونا که باعث شده بسیاری از عزیزان و نوازندگان پیانو بخصوص در شهرستان ها و مناطق دور از تهران که علاقمند به یادگیری کوک پیانو هستند ، و امکان حضور در کلاس های مجموعه ی ما را ندارند ، تصمیم گرفتیم تا مقاله ی آموزش رایگان کوک پیانو برای مبتدیان را مختصر و مفید در این بخش منتشر کنیم . امیدواریم در حد امکان مفید و موثر قرار بگیرد .
از آنجایی که کوک پیانو ، تخصصی و حرفه ای بوده و نیازمند ابزار و تجربه کافیست پیشنهاد ما این است که حتما کوک پیانوی خود را به افراد متخصص و باتجربه بسپارید .

پیانو دیجیتالکوک کردن پیانو

کوک کردن روندی است که در آن زیر و بمی نت هایی که توسط یک ساز موسیقی تولید می شود به شکلی تنظیم می گردد که فواصل بین نت ها مطابق یک نظام مشخص باشد.
عموما برای کوک کردن از یک نت مرجع مشخص استفاده می شود، مثلا با قرار دادن نت «U» برابر با 440 هرتز سایر نتها به دست میآید و ساز بر این اساس کوک میگردد. ساز ناکوک سازی است که در آن ارتفاع برخی نت ها زیرتر (دیز) یا بمتر (بمل) از چیزی است باید باشد. همچنین: یک ساز میتواند به تناسب نت های خودش کوک باشد (نت ها با هم هماهنگ باشند) اما اگر نت های آن با نت مرجع ناسازگار باشند (مثلاً نت «U» را در فرکانس دقیقاً 440 هرنز تولید نکند) باز ناکوک دانسته میشود.

فرکانس

بَسامّد یا فرکانس (به فرانسوی: Frequence) معیار اندازه گیری تعداد تکرار یک رخداد در واحد زمان (مثلاً ثائیه) است. برای محاسبه فرکانس بر روی یک بازه زمانی ثابت, تعداد دفعات وقوع آن حادثه را در آن بازه میشماريم و سپس این تعداد را بر طول بازه زمانی تقسیم میکنيم. تعداد نوسانات کامل انجام شده توسّط یک نوسان گر در هر ثانیه را فرکانس, بسامد یا تواتر نوسانات آن نوسان گر
بر حسب هرز گویند.

در سیستم واحدهای SI، فرکانس به احترام فیزیکدان آلمانی هاینریش رودولف هرتزء با هرتز اندازه گیری میشود. یک هرتز به این معنی است که یک رویداد یکبار در هر ثانیه رخ میدهد.

واحدهای دیگری نیز برای اندازه گیری فرکانس در جای خود بکار میروند که پارهای از آنها به این شرح هستند: سیکل بر ثانیه. دور بر دقیقه (rpm). سرعت قلب توسط واحد ضربان بر دقیقه اندازه گیری میشود. و حادثه بر سال (فرکانس آماری).

فرکانس استاندارد

فرکانس استاندارد؛ فرکانسی است که مطلوب پیانو باشد و بازه فرکانس استاندارد:

 430-440  Hz/sec

 سنت در کوک پیانو

سنت (انگلیسی: cent) واحدی لگاریتمی است که برای اندازه گیری فواصل موسیقایی استفاده میشود. اعتدال مساوی دوازده نتی, هر اکتاو را به ۱۲ نیم پرده تفسیم میکند که هرکدام از آنها ۱۰۰ سنت طول دارند. معمولاً از سنت برای نشان دادن فواصل کوچک يا برای مقایسه اندازه فاصله ها در سیستمهای متفاوت کوک بندی استفاده میشود. در واقع, فاصله یک سنت. آنقدر کم است که نمی توان آن را میان نت های متوالی شنید.

الکساندر جی. لیس این اندازه گیری را براساس صوت شناسی لگاریتمی سیستم نیم پرده اعشاری گاسپارد پرونی که در دهه ۱۸۳۰ میلادی توسعه داد. بنا کرد. الیس, سازهای مختلفی را از سراسر جهان بررسی کرد و با استفاده گسترده از سنت. به مقایسه مقیاسهای به کار رفته در آنها پرداخت و آنها را اعلام کرد. پس از آنء این سیستم اندازه گیری را در ویرایشاش از کتاب هرمان فون هلمهولتز با نام در احساس نوا در ۱۸۷۵ اعمال کرد. این بعدها به روش استاندارد عرضه و مقایسه گام های موسیقی و فواصل آن. مبدل شد.

نرم افزار کوک پیانو

در نرم افزار (Piano Tuner) ما اول U ی چهارم را بروی فرکانسی که می خواهیم کوک را انجام دهیم به دو طریق می توانیم تنظیم نماییم:
1- با کلیک (یا لمس) بخش گراف نرم افزار عدد فراکانس را به وضعیت مطلوب سوق دهیم.

2-  بخش فولدر- نیو تیونینگ – یس – بعد خود نرم افزار برای Uی چهارم عدد 440 را می دهد ( حالت استاندارد).

برای کوک با این نرم افزار ما بر اساس اولویت باید این سه موارد چک شود:
1- نمودار (قلة نمودار باید وسط خط قرمز قرار گیرد)
2- گراف (باید خیلی آرام به سمت راست حرکت کند)

3- عدد بین ۰ تا ۳+ سنت تلرانس داشته باشد.