Rate this post

اگر قصد دارید یک پیانو دست دوم خریداری کنید این متن می تواند یک راهنمای کامل و حرفه ای برای شما باشد. با خواندن این متن به فردی تبدیل خواهید شد که مانند یک متخصص حرفه ای و ماهر در حال ارزیابی دستگاه پیانو است. البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که خرید و فروش پیانوهای دست دوم باید با حضور یک کارشناس باشد اما شما می توانید با مطالعه این متن، یک خریدار فعال و درگیر در هنگام ارزیابی پیانو باشید تا فردی که در کنار ایستاده و منتظر است که کارشناس به او نظر نهایی اش را اعلام کند. پس برای دستیابی به این هدف ادامه این متن را در محیطی آرام و در نهایت صبر و حوصله مطالعه کنید.

فراهم کردن ابزار مهم

قبل از آنکه به سراغ 5 نکته مهم در بررسی پیانو دست دوم قبل از خرید برویم مساله ای که باید مورد توجه قرار دهید آماده کردن وسایل مورد نیاز است. اصولا نباید تصور کنید که با دست خالی و بدون هیچ ابزار خاصی می توانید دستگاه پیانو دست دوم را مورد بازرسی و بازبینی قرار دهید. به هر حال از آنجایی که قرار است پیانو را به صورت حرفه ای بررسی کنید باید ابزار مورد نیاز را نیز به همراه داشته باشید. از مهم ترین ابزاری که باید با خود به همراه ببرید موارد زیر قابل ذکر هستند:

  • یک چراغ قوه
  • یک برس نرم برای پاک کردن گرد و غبار
  • پیچ گوشتی بزرگ و کوچک
  • اگر فکر می کنید که نیاز است نکاتی را یادداشت برداری کنید بهتر است کاغذ و قلم نیز به همراه داشته باشد.

جهت خرید پیانو دست دوم کلیک کنید

1- برقراری ارتباط حسی با پیانو

شاید برایتان خنده دار به نظر برسد اما شما باید بتوانید با پیانو دست دوم خودتان ارتباط حسی و معنایی پیدا کنید. به ظاهر آن نگاه کنید و به ندایی که از قلبتان به گوشتان می خورد نیز توجه داشته باشید. اگر می بینید که این پیانو را با این ظاهر و شمایل می توانید در منزل خود تحمل کنید، بدون آنکه نیاز باشد تغییرات جدی و محسوسی را در آن به وجود آورید، حتما برای خریدش عجله کرده و فرصت را از دست ندهید.

برای برخی افراد پیانو تنها دستگاهی است که به تولید آوا مشغول است اما قضیه فراتر از این حرف هاست. در صورتی که احساس خوبی از داشتن یک پیانو نداشته باشید قادر نخواهید بود نوایی زیبا با آن خلق کنید و این موضوعی است که متاسفانه حقیقت دارد و نه تنها در مورد پیانو بلکه در مورد سایر سازهای موجود نیز صدق می کند.

در ضمن به این موضوع نیز توجه داشته باشید که ایجاد تغییر در پیانو با هزینه های بالایی همراه است و اگر ظاهر پیانو دست دوم را دوست ندارید بهتر است برای خرید آن دست نگه دارید تا موردی که بتوانید توجه شما را جلب کند بیابید.

2- باز کردن درب پیانو

یکی دیگر از کارهایی که برای بررسی پیانو دست دوم باید انجام دهید باز کردن درب ساز است. با باز کردن درب ساز باید تمام قطعات را مورد بررسی قرار دهید و اگر قطعه ای را برای ارزیابی از سر جای خود بر می دارید درست و دقیق آن را بر جای خود قرار دهید.

در حین باز کردن پیانو دست دوم دقت کنید که با ابزارهایی که در دست دارید به بدنه پیانو آسیبی وارد نکنید. خصوصا اگر پیانو به خود شما تعلق ندارد باید به این موضوع توجه زیادی مبذول دارید.

زمانی که درب پیانو را باز می کنید تا آن را بررسی نمایید از وسیله ای به عنوان یک تکیه گاه استفاده کنید تا درب در جای خود ثابت باقی مانده و بر سرتان نیفتد.

بازسی پیانو

می توانید ویدئو آموزشی زیر را نیز ببینید تا بدون مشکل براحتی بتوانید درب پیانو را باز کنید

3- بررسی  کلیدها و چکش های پیانو دست دوم

موضوع مهم دیگری که به هنگام بررسی پیانو دست دوم باید چک شود کلیدهایی هستند که برای نواختن پیانو فشار داده می شوند. سعی کنید با دقت به کلیدهای پیانو نگاه کنید و از روی مشخصاتی که دارند نوع آن را حدس بزنید. اگر صفحه کلید ظاهر خوبی ندارد اصلا نگران نشوید؛ زیرا می توان به راحتی با یک صفحه کلید نو و تمیز آن را تعویض کرد. برای چک کردن کلیدهای پیانو صفحه دوم نیز سعی کنید تک تک کلیدها را به پایین فشار دهید و سپس یک تکانش چپ و راستی نیز به آنها بدهید. در این صورت می توان مطمئن شد که آیا کلیدهای پیانو سالم هستند و یا معیوبند.

بررسی چکش های پیانو دست دوم نیز یکی از مهم ترین مراحل بررسی ارزیابی به شمار می رود. اگر چکش ها در طول مدت زمانی که دستگاه مورد استفاده قرار می گرفته است تعویض نشده باشند می توانند تاریخچه و پیشینه خوبی را از دستگاه در اختیارتان قرار دهند. هر چه چکش ها صاف تر باشند این نشان می دهد که دستگاه عمر کمتری داشته و یا کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. دقت داشته باشید که هر چه شیارهای روی چکش  عمق بیشتری داشته باشند بر روی صدایی که از این ساز به گوش می رسد تاثیر منفی می گذارند.

بازرسی پیانو دست دوم 1

4- بررسی پدال ها

از دیگر اجزاء مهم در پیانو دست دوم، پدال ها هستند. پیانو و پدال ها را مورد بررسی قرار دهید و چک کنید که آیا همه آنها درست کار می کنند یا خیر. سیستم پدال در پیانوهای گراند اندکی پیچیده تر است و معمولا در پست قرار دارد و به همین دلیل برای چک کردن آنها باید یک تکسنین متبحر حضور داشته باشد.

 

در ضمن حتما در مورد وجود یا عدم وجود پدال میانی نیز بررسی های لازم را انجام دهید. اگر در حوزه نوازندگی کلاسیک به صورت جدی فعال هستید این نوع پدال که به آن پدال  سوستنوتو (Sostenuto) نیز گفته می شود برای نواختن موسیقی بسیار لازم و ضروری است.

بازرسی پیانو دست دوم 5-بستن و نواختن

بعد از آنکه تمام مراحلی که در بالا عنوان کردیم را انجام دادید درب پیانو را بسته و با آن یک آهنگ بنوازید. در حین نواخته شدن آهنگ به صدایی که از آن به گوش می رسد توجه کنید. سیم های باس پر و زنده آهنگ را می نوازند یا مرده و مبهم؟ آیا بالاترین نت ها صدای مشخصی دارند و یا صدایی که از آنها به گوش می رسد بی کیفیت و نامفهوم است؟ آیا صدایی که می شنوید می تواند شما را راضی نگه دارید یا خیر؟

سرویس های کامل مانند کوک و رگلاژ  تمامی پیانو های موجود در فروشگاه سایت ما کوشا پیانو انجام شده و آماده استفاده هستند .

سخن آخر

تمام مواردی که در این متن اشاره کردیم را یک کارشناس انجام خواهد داد و به این ترتیب به شما کمک می کند تا بتوانید یک پیانو دست دوم با کیفیت خریداری کنید. البته ممکن است موارد دیگری را نیز مورد بررسی قرار دهد اما عمده کارها همان هایی است که در این متن به آنها اشاره شد. با رعایت نکات ذکر شده فرصت یک انتخاب دقیق و آگاهانه را به خود بدهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *